W starożytnym Rzymie – żywa lekcja historii
Dnia 29.04.2015 r. uczniowie klas I – VI mieli okazję przenieść się w odległe czasy i poznać historię z bliska. A wszystko za sprawą niecodziennej lekcji historii, którą poprowadzili aktorzy Agencji Artystycznej „Atena” z Gniewu specjalizujący się w spektaklach „Historia na żywo”. Rycerze z Zamku Gniewskiego w przystępny
i zabawny sposób przybliżyli młodym widzom kulturę i obyczaje panujące w starożytnym Rzymie. W trakcie wspólnej zabawy uczniowie poznali legendarne dzieje miasta, a także funkcjonowanie społeczeństwa rzymskiego w czasach republiki
i w okresie wielkich podbojów. „Podróż” do Wiecznego Miasta zakończyła się walką gladiatorów.
Przewodnikiem był Terencjusz Warron – kronikarz rzymski. Jako pierwsi na historycznej scenie pojawili się Romulus i Remus – dwaj bracia związani z legendą o założeniu Rzymu. Najpierw zapoznano uczniów z ich historią, po czym bohaterowie stoczyli efektowny pojedynek o władzę w państwie.
Kolejny element lekcji to prezentacja społeczeństwa rzymskiego – patrycjatu i plebsu oraz epizody z ich życia. W tym miejscu doszło do słynnego porwania Sabinek ( porwano jedną z naszych uczennic ). Widzowie mieli okazję przebrać się za ludzi rodem ze starożytnego Rzymu. Przy ich aktywnym udziale w humorystyczny sposób przedstawiono stroje i zwyczaje patrycjuszy i plebejuszy rzymskich.
Podczas prezentacji słynnej armii rzymskiej wybrani chłopcy zostali przebrani za żołnierzy – legionistów. W pełnym uzbrojeniu szkolono ich umiejętności i ćwiczono ducha walki.
Na koniec zaproponowano wizytę na arenie i walki gladiatorów. Ochotnicy zostali wyposażeni w broń – miecz, trójząb, sieć i uczyli się wojowniczego kunsztu, by następnie stoczyć zacięty pojedynek.
Ten historyczny spektakl nie tylko przyczynił się do poszerzenia wiedzy, ale także stworzył okazję do zabawy. Tego typu lekcje stanowią dla uczniów ciekawą odmianę i są przykładem, jak można się uczyć, a przy okazji dobrze bawić, czyli łączyć przyjemne z pożytecznym.
Renata Malicka